Zweepslag

Hoe ontstaat zweepslag?

De zweepslag is een veel voorkomende sportblessure: een acuut optredende spierscheuring, meestal in de kuitspier, maar ook in bovenbeenspier en liesspier. Niet de gehele spier, maar een gedeelte ervan scheurt. Zweepslagen komen alleen voor in spieren die meerdere functies bezitten. Zo heft de kuitspier niet alleen de voet, maar buigt hij ook de knie. De zweesplag wordt veroorzaakt door een verkeerde co├Ârdinatie in de spier. Deze verkeerde co├Ârdinatie wordt in de hand gewerkt door onvoldoende warming-up en rekoefeningen, door een koude omgevingstemperatuur en door onvoldoende kracht van de spier.

Bij voetballers wordt regelmatig een spierscheuring gezien in de voorste bovenbeenspieren (quadriceps). Bij sprinters in de atletiek is de spierscheuring van de hamstrings berucht. Schaatsers lopen het meest spierscheuringen op in de liesspieren, vooral bij het maken van een explosieve start. Zit de spierscheuring dicht bij de aanhechting van de spier, dan is er altijd het risico dat de scheur doorloopt in de pees.

Herstel van een zweepslag

De genezing van een forse spierscheuring duurt minimaal 6 weken. Bij eerste hulp op het sportveld handelt men volgens het RICE-principe: Rust, IJs, Compressie en Elevatie.

Rust: de geblesseerde spier laten rusten.
IJs: koelen 10 tot 20 minuten, 3 tot 4 keer per dag tijdens de eerste dag of twee kan helpen om de pijn te verminderen. Om te zorgen dat er geen bevriezing van de huid optreedt, legt u een doek tussen het 'coldpack' en de huid.
Compressie: drukverband om zwelling te verminderen.
Elevatie: hoogleggen van blessure om zwelling te voorkomen.

Na enkele dagen rust kan begonnen worden met voorzichtig uitgevoerde rekoefeningen onder begeleiding van de (sport)fysiotherapeut. Wanneer de pijn afneemt kan begonnen worden met spierversterkende oefeningen aan toegevoegd worden, die langzaam intensiever moeten worden. Zo wordt voorkomen dat de gescheurde spier verzwakt en verkort. Om weer volop te kunnen sporten moet de spier voldoende belastbaar zijn. Als dezelfde blessure herhaaldelijk optreedt, kan dit blijvende gevolgen hebben voor de kwaliteit van de spier.

Zweepslag voorkomen door

  • Goede warming-up
  • Gerichte rekoefeningen
  • Spieren warm houden

Deskundige hulp van Therapiecentrum Veenstade?